Op ongeveer driekwart van je rij-opleiding is er de optie om een tussentijdse toets te doen. Persoonlijk raad ik dit zeker aan. Zo maak je voor je praktijkexamen al een keer het hele circus mee. We gaan naar het CBR en je wordt beoordeeld door een echte examinator. Hierbij is een vrijstelling te behalen voor je bijzondere verrichtingen. Je hoeft dan dus geen parkeeropdrachten meer te doen op je praktijkexamen. Na de tussentijdse toets krijg je te horen van de examinator waar je nog aan moet werken om het praktijkexamen te halen. Dit pas ik dan toe in fase 4 om je optimaal voor te bereiden op het grote doel: 1 keer slagen!.
Er wordt een lesplan opgesteld, dit begint met het kijken naar wat jij nodig hebt om optimaal les te krijgen op de manier die bij jou past.
Of dat nou met plaatjes, tekst of met liedjes is, alles is mogelijk. Na de uitleg ga je onder mijn begeleiding leren autorijden, de begeleiding wordt steeds minder en jouw zelfvertrouwen wordt steeds meer.
Zelfvertrouwen is in mijn optiek het belangrijkste. Het is de helft van het behalen van het examen.
Mijn begeleiding bestaat uit het uitleggen waarom moet je iets op een bepaalde manier moet doen. Door middel van motivatie achter de handelingen uit te leggen weet je wat je aan het doen bent in plaats van uit te voeren wat je ooit verteld is.
Daarnaast is de rust in de auto belangrijk, je niet gehaast voelen en zeker niet het gevoel hebben dat je mij moeten laten zien dat je kan rijden. Ik help je om je rijbewijs te halen en ben niet jouw examinator.
Er heerst zo een prettige sfeer in de auto met een instructeur die volledig met de leerling bezig is.
Duidelijkheid, motivatie en een gevoel van vertrouwen.
Autorijden kan iedereen, maar verkeersdeelname moet uitgelegd worden. We hebben allemaal onze ouders wel eens gehoord achter het stuur richting andere weggebruikers in woorden die ik hier niet herhalen kan.
Verkeersdeelname is zien, verwerken en voorspellen wat er gebeuren gaat, zo kan je fouten van andere weggebruikers oplossen en zorgt voor een hoge mate van zelfvertrouwen in het verkeer.
Bovenstaande wordt via een leskaart bijgehouden. Hierdoor weet jij als leerling waar je in rij-opleiding staat en waar nog extra aandacht aan besteedt moet worden.
Het examen zelf duurt 45 minuten waarvan je ongeveer 30-35 minuten rijdt. Gezien de lessen van minimaal een uur is dat eigenlijk zeer kort, je zal ook merken dat het zo voorbij is. In deze 3 kwartier heb je een gesprekje vooraf met de examinator. Daarna ga je naar de auto waar je altijd in lest. Daar zal je een kenteken wat aan de muur hangt moet oplezen om te kijken of je ogen goed zijn en krijg je een paar vragen over de auto die ik al met je doorgenomen heb. Daarna ga je zitten en rij je een korte route. Snelweg, binnen en buiten de bebouwde kom en krijg je 2 bijzondere verrichtingen (tenzij je de vrijstelling behaald hebt bij de TTT.). Dit is een opdracht met betrekking tot het manouevreren van de auto en een parkeeropdracht. Hierna keer je terug naar het CBR en krijg je te horen of je geslaagd bent.
Uiteindelijk krijg je deze uitleg ook mij, maar hier kort wat er van jou verwacht wordt:
Website en design door Jelle Broek. May 2020